advies rapport

dit rapport zoals het hier gepubliceert is is nog een concept. Dit komt omdat het rapport later ingelevert moet worden dan het portfolio.
 

Voorwoord

Dit rapport is tot stand gekomen na aanleiding van een project bij BrabantZorg. Dit rapport is het eindverslag van het project uitgevoerd door twee studenten van de minor active ageing.

Dit rapport is geschreven voor de opdrachtgever van BrabantZorg om het gegeven advies te onderbouwen. Voor het lezen van het rapport is geen specifieke voorkennis vereist.

Voor de lezer die specifiek geïnteresseerd is in het ontwikkelen van de applicatie is de uitleg hiervan te vinden in (nader toe te voegen).

Tot slot willen wij Robert Derksen bedanken voor zijn begeleiding tijdens het uitvoeren van het project en de vrijheid die wij hierbij gehad hebben.

 

Breda

19-06-1015

Pim Braun

Ronald Wevers


 

Inhoudsopgave

Voorwoord.. 1

samenvatting. 3

Inleiding. 4

Situatieanalyse. 5

Maatregelen.. 6

Ideeën.. 6

Implementeren van applicatie: 7

Innovatie team... 7

De applicatie. 8

Inloggen.. 8

Openingsscherm... 8

Nieuwe innovatie aandragen.. 8

De innovatie bekijken.. 8

Functionaliteiten.. 9

Waarom?. 9

Conclusie en aanbeveling: 10

 

 


 

samenvatting

-          -de samenvatting moet zelfstandig leesbaar zijn

-          -de samenvatting moet beknopt zijn

-          -de samenvatting moet effectief zijn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Inleiding

BrabantZorg is een zorgorganisatie die werkzaam is in het Oosten van Brabant. BrabantZorg biedt hun klanten een totaalpakket van wonen, zorg en welzijn. Hierbij is het ondersteunen van de ouder wordende mens de belangrijkste activiteit. Ouder worden moet zo aangenaam mogelijk gemaakt worden. Om deze reden staat persoonlijke aandacht bij BrabantZorg ook hoog in het vaandel.

BrabantZorg is een dynamische organisatie die zich wil blijven ontwikkelen. Hierbij moet technologie en innovatie ook een grotere rol gaan spelen.

 

Innovatie binnen BrabantZorg verloopt momenteel niet gestructureerd. Hierbij komt het voor dat verschillende locaties van elkaar niet weten aan welke projecten er gewerkt wordt. Hierdoor moet iedere locatie zijn eigen ervaringen op doen met een innovatie en kan er niet van elkaars fouten geleerd worden. Dit kost tijd en geld. Een ander probleem is dat er voor medewerkers met een innovatief idee geen standaard manier is om dit met de organisatie te delen. Hierdoor gaan goede ideeën verloren.

Momenteel kunnen ideeën over innovatie niet met alle medewerkers worden gedeeld.

Men hoort of leest over een nieuwe behandelmethode of dienst/product wat het doel een cliënt zo optimaal en efficiënt mogelijk te helpen positief beïnvloed.

Deze ideeën kunnen worden vergeten, de collega’s waar het idee mee wordt gedeeld kunnen het idee niks vinden of de manager keurt het idee af. Zo kunnen innovatieve ideeën BrabantZorg breed niet doorkomen terwijl die misschien op een andere locatie wel functioneel toe gepast kan worden.

 

Bij aanvang van het project innovatie BrabantZorg waren er twee doelen waarop in de kern antwoord gegeven zal worden.

De eerste opdracht vanuit BrabantZorg; een impuls te geven aan haar innovatie kracht.

De tweede opdracht; bewezen innovaties in de zorg aandragen bij de zelfredzaamheid van mensen.

De financieringsstroom vanuit de overheid naar zorginstellingen wordt steeds minder zowel voor cure als care terwijl de mens in Nederland steeds ouder wordt.

Zelfredzaamheid is daarom van groot belang om te zorgen dat we de zorgkosten binnen de perken kunnen houden. Om dit te kunnen realiseren dient er in de zorg steeds innovatiever gedacht te worden. Met behulp van dit adviesrapport worden de keuzes onderbouwt die gemaakt zijn om een innovatiever klimaat te kunnen creëren binnen BrabantZorg.

 

Hoe is de tekst opgebouwd?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Situatieanalyse

Wanneer het gaat over manieren van innovatie is hier bij BrabantZorg nog geen standaard manier voor. Er zijn binnen BrabantZorg een aantal innovatieve medewerkers die op eigen initiatief bepaalde innovaties inbrengen binnen de organisatie. Op zich is dit natuurlijk heel erg positief omdat BrabantZorg graag een innovatieve organisatie is. Echter het probleem hiervan is dat dit niet centraal geregeld wordt. Medewerkers van verschillende locaties weten van elkaar niet waar zij mee bezig zijn. Hierdoor moet iedere locatie zelf ervaringen doen met nieuwe innovaties. Dit kost niet alleen tijd maar ook geld. Innovatie moet centraal geregeld gaan worden. Om die reden is er bij BrabantZorg ook een innovatieteam opgericht. Dit innovatieteam gaat nieuwe innovaties keuren en zorgt dat er achter nieuwe innovaties ook een goed business model ligt. Dit is erg belangrijk om innovaties op lange termijn ook goed te laten werken.

Bij een ideale situatie dragen de medewerkers nieuwe innovaties aan waar zij graag mee zouden werken. Deze innovaties worden dan door het innovatieteam gekeurd en na goedkeuring kan er een pilot gestart worden om de innovatie in de praktijk te gaan testen. Wanneer de innovatie in de praktijk goed blijkt te werken kan deze verder uit geschaald worden binnen de gewenste locaties en afdelingen. Op deze manier wordt er door de medewerkers met innovaties gewerkt waar zij zelf achter staan, en die financieel ook op lange termijn realiseerbaar zijn.

De situatie kan worden verbetert door een communicatiemiddel waarmee medewerkers op een eenvoudige en toegankelijke manier hun innovaties kunnen delen met de rest van de organisatie, maar voornamelijk met het innovatieteam van BrabantZorg. Het innovatieteam weet hierdoor goed wat de wensen zijn van de medewerkers en kan op die manier snel op deze wensen inspelen. Ook bespaart deze manier van werken een hoop tijd voor het innovatieteam. Zij hoeven namelijk niet zelf op zoek naar nieuwe innovaties.

 

 

 

 


 

Maatregelen

In dit hoofdstuk wordt besproken welke maatregelen in aanmerking komen om de communicatie met betrekking tot het uitwisselen van innovatieve ideeën te verbeteren.

Ideeën

Om de communicatie met betrekking tot het uitwisselen van innovatieve ideeën is er bedacht om een digitale community te ontwikkelen waarin alle medewerkers hun gevonden innovaties kunnen delen met andere medewerkers. Op deze manier krijgt het innovatieteam alle informatie die de medewerker gevonden had ook gelijk te zien. Na een gesprek met Norbert Kuipers (docent communicatie Multimedia design) kwam er naar voren dat deze digitale community op drie verschillende manieren te realiseren is.

1.       Website: Deze is er in zowel een desktopversie als een mobile versie. Het voordeel hier van is dat deze elk platform te gebruiken is zonder enige aanpassing. Het nadeel hiervan is dat het extra stappen kost om een website te bereiken. Je moet eerst naar de website toe en wanneer je die bereikt hebt zal je hier in moeten loggen om er voor te zorgen dat deze site niet voor iedereen toegankelijk is.

2.       Door middel van social media: Hierbij is te denken aan een besloten Facebook groep. Het voordeel hiervan is ook weer dat dit voor elk besturingssysteem toegankelijk is. Het nadeel hiervan is dat dit vaak niet strikt zakelijk gebruikt wordt. Dit heeft er ook mee te maken dat veel mensen Facebook in hun privé leven ook veel gebruiken.

3.       Een applicatie: dit is een applicatie zoals deze ook te downloaden zijn uit de appstore. Het nadeel van deze oplossing is dat deze moeilijker te maken zijn, en dat deze voor ieder platform individueel ontworpen moet worden. Het voordeel is echter wel dat dit toegankelijk is, doordat het één knop van je home screen verwijdert is. Een ander voordeel van een applicatie is dat dit een product wordt van BrabantZorg, en hierbij dus niet afhankelijk is van een andere partij zoals Facebook of Google.

 

Uit overleg met Robert Derksen kwam naar voren dat hij een applicatie voor BrabantZorg de beste optie vindt. Onder andere om deze reden is er verder gegaan met het concept van de applicatie uit te werken.


 

Implementeren van applicatie:

Door een innovatie applicatie te implementeren zal iedereen in staat zijn de innovatie die hij/zij heeft gevonden aan te dragen om zo het bedrijf te helpen innovatief te blijven. Bestaande innovaties kunnen worden toegevoegd waardoor deze overzichtelijk ingedeeld zijn, zo kunnen medewerkers met interesse gaan kijken op andere locaties om een indruk op te doen van bestaande innovaties op verschillende locaties. Dit zal voor alle verschillende disciplines een belangrijke verbetering zijn.

 

Wanneer de applicatie ontwikkeld is zal deze bekend moeten worden bij de medewerkers. Dit kan gedaan worden met behulp van reclame en een positieve houding tegenover de applicatie.

 

Reageren op elke innovatie.

Innovatie team

Voor het beheer van de applicatie en de gedeelde innovaties moet er een innovatie team binnen BrabantZorg komen. Dit team moet er voor zorgen dat goede ideeën uitgewerkt gaan worden. Onder elk idee moet een businessplan komen. Hiermee wordt er voor gezorgd dat een innovatie na bepaalde tijd kostendekkend is. Wanneer dit niet gebeurt, zal een innovatie het nooit lang vol kunnen houden. Ook is het belangrijk dat medewerkers weten dat er een groep mensen is die met hun ideeën aan de slag gaat. Als dit niet het geval is kunnen medewerkers het idee krijgen dat er toch niets met hun idee gedaan wordt. Hierdoor kan de applicatie zijn draagkracht verliezen.

 

 


 

De applicatie

in dit hoofdstuk wordt word uitgelegd hoe de applicatie er uit moet gaan zien, wat de functionaliteiten van de applicatie moeten zijn en met welke bijbehorende criteria.

 

Inloggen

In verband met de toegang tot de gegevens van BrabantZorg dient er voor gebruik van de applicatie ingelogd te worden met een gebruikersnaam en wachtwoord. Hierbij is de gebruikersnaam het BrabantZorg email adres. Hier is voor gekozen om de applicatie zakelijk te houden en om medewerkers niet te belasten op hun privé mailadres.

Wanneer een medewerker eenmaal ingelogd is word het gebruikersprofiel onthouden. De volgende keer dat de applicatie geopend wordt krijgt de gebruiker gelijk het openingsscherm te zien.

 

Openingsscherm

Het openingsscherm zal gelijk te zien zijn als u al eens eerder hebt ingelogd op de app. Op dit scherm staan de innovaties die de afgelopen 2 weken ingestuurd zijn. Deze applicaties zijn niet gesorteerd per discipline of dergelijk. Op dit openingsscherm is ook de best beoordeelde applicatie van de afgelopen maand te zien met de naam van de persoon die deze innovatie aangedragen heeft. Op deze manier krijgt deze persoon ook gelijk erkenning voor zijn werk. Dit moet een bepaalde stimulans geven aan de andere medewerkers.

 

 

Nieuwe innovatie aandragen

Wanneer er een nieuwe innovatie aangedragen wordt moet deze voorzien zijn van:

-          Een titel. Dit is belangrijk om interesse te wekken bij andere medewerkers zodat zij deze innovatie willen bekijken. Wanneer mogelijk wordt hier ook een foto aan toegevoegd.

-          Een innovatie moet toegewezen worden aan een discipline. Hierdoor kan er later gemakkelijk bekeken worden wat alle innovaties per discipline zijn.

-          De persoon die de innovatie aandraagt moet hierbij aangeven wat hiervan de meerwaarde voor BrabantZorg is. Hierdoor worden Medewerkers gestimuleerd om eerst na te denken wat de meerwaarde kan zijn van een bepaalde innovatie om te voorkomen dat alles wat leuk lijkt gelijk gedeeld wordt.

-          De aandrager van de innovatie moet aangeven of deze innovatie betrekking heeft op een van de onderstaande categorieën:

1.       Kwaliteit van cliënt/medewerker.

2.       Verbetering van het zorgproces.

3.       Doelmatige bedrijfsvorming.

-          Vervolgens wordt de beschikbare informatie over de innovatie gedeeld via de applicatie. Dit kan zijn in de vorm van foto’s, video’s, artikelen, links, nieuwsberichten of andere mediaberichten.

 

Vrijwiligers en mantelzorgers.

De innovatie bekijken

Wanneer iemand een innovatie bekijkt in de applicatie kan hij/zij zien wie de innovatie aangedragen heeft en kan hierbij ook op een link klikken om de aandrager van de innovatie te mailen. Mede om deze reden is er voor gekozen om het BrabantZorg mail adres te gebruiken. Deze link opent het mailprogramma op de telefoon, waarna de betreffende persoon gemaild kan worden.

Wanneer de informatie over de innovatie doorgenomen is kan hier een beoordeling aan gegeven worden van één tot en met vijf, waarbij vijf het hoogste is. Hierdoor kunnen de beste innovaties naar boven komen. Ook is er de mogelijkheid om een reactie bij een innovatie te plaatsen. Hierdoor kan een discussie op gang komen over de innovatie en eventuele toepassing hiervan.

 

Functionaliteiten

De applicatie moet de mogelijkheid hebben op discipline te zoeken. Op deze manier kun je alle innovaties voor je eigen vakgebied bekijken en is het niet nodig om te gaan scrollen door alle innovaties.

Ook moet de applicatie een zoekfunctie krijgen op titel en gebruiker. Zo kun je een eerder gevonden innovatie snel terug vinden wanneer je deze aan iemand anders wil laten zien.

 

Waarom?

De BrabantZorg medewerker moet eenmalig in loggen dit maakt het laagdrempeliger om regelmatig op de applicatie te kijken, dit kan door gebruik te maken van het e-mail adres van de medewerker.

Op de beginpagina moeten de laatste toegevoegde innovaties komen te staan om het overzichtelijk te houden, ook komt op het beginscherm de persoon of meerder personen met recent uitgevoerde innovatie(s).

Bij instellingen zullen bepaalde punten moeten worden aangegeven zoals;

-Locatie van werkzaamheden BrabantZorg

-e-mail adres

-het aan en uit zetten van de leesbaarheid van reacties voor iedereen moet kunnen worden aangevinkt i.v.m. privacy technische reden.

-het mogelijk maken een ander te kunnen taggen is een optie om zo duidelijk te maken dat iemand zijn of haar besproken probleem in de wandelgang ook opgelost kan worden.


 

Conclusie en aanbeveling:

Uit gesprekken met personeelsleden van BrabantZorg is gekomen dat innovaties delen met collega’s nu nog wordt gedaan op de wandelgangen of via de mail.

Vanuit deze informatie is het idee ontstaan een applicatie te maken voor op de telefoon/tablet. Dit instrument past het beste bij de hoofdvraag van het project: Hoe geeft BrabantZorg een impuls aan haar innovatiekracht. Eisen waar de applicatie aan moet voldoen zijn overzichtelijkheid, toegankelijkheid en professionaliteit.

Aanbevelingen voor succesvolle implementatie zijn;

-          Een marketing programma waarbij de promotie van de applicatie centraal zal staan zodat alle medewerkers over de applicatie te weten komen.

-          Een innovatie team die de innovaties kan beoordelen op haalbaarheid samen met de medewerker die de innovatie aandraagt.

-          Openheid tegenover de medewerkers zodat gezien kan worden wat er gebeurd met de innovaties die worden aangedragen.

 

Door gesprekken met professionals is er gekomen tot het huidige product.

Keuzes zijn gebaseerd op advies van bovenstaande, literatuur onderzoek en eigen bevindingen en expertise.

Naast de keuze om een adviesrapport te schrijven is het idee ontstaan een versie 1.0 te maken waarop gezien kan worden wat de functionaliteiten van de applicatie moeten zijn volgens de student, het voorbeeld kan worden bekeken op: www.brabantzorg.ga

 

Deelvraag 2; Welke bewezen innovaties in de zorg dragen bij aan de zelfredzaamheid van mensen zal deels door de medewerkers met ideen worden vervuld, de andere innovaties zullen worden aangedragen door het innovatieteam(studenten).

In de eerste 10 weken zijn innovaties naar voren gekomen die de zelfredzaamheid van mensen vergroten deze zullen op de website komen te staan.

 

 

 

Contact

Ronald Wevers

© 2015 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode