workshop

Voor de opdracht van de workshop active ageing geven wij een workshop over beeldbellen.
 
ik zelf ga me vanuit de studie gezondheidszorgtechnologie vooral richten op de techniek van het beeldbellen en de mogelijkheden hiervan. Hiervoor zal ik ook in gesprek gaan met zorgvragers en zorgverleners over hun beeld ten aanzien van beeldbellen.

adoptatie zorgtechnologie (Medido van Phillips)

Medido eindproduct.docx (261585)

gegeven feedback op het handboek van de workshopgroep Rugfit

De studenten laten zien dat de inhoud die in het handboek verwerkt is komt vanuit de Minor Active Ageing, en uit eigen gevonden literatuur. Er is alleen geen verweizing naar een Mediabericht.

het handboek heeft geen inhoudsopgave en inleiding

goede uitleg bij thema/relevantie

let op met spaties!

Bij de rapportage ontbreekt nogal wat. hier moet goed gelet worden op de opbouw, spelling en de lay out.

 

verder erg goed op weg om een goed handboek te maken!

voorbereidingsopdracht op het handboek

Week 4 ( bijeenkomst 3).

Iedere student werkt onderstaande drie opdrachten uit en plaats het full tekst artikel en opdracht 2 en 3  in zijn/haar portfolio voor de bijeenkomst van maandag a.s. 

NB: Zorg dat tijdens bijeenkomst 3  klasgenoten en ik  het full tekst artikel kunnen lezen en jouw uitwerking van je opdrachten 2  en 3.

Opdracht 1: Bestudeer 1 wetenschappelijk artikel/rapport full tekst dat je geselecteerd hebben voor gebruik in het handboek.

Indien je twijfelt of het artikel/rapport wetenschappelijk verantwoord  is neem je contact op met je begeleider per mail.

Om de resultaten van het onderzoeksrapport /het artikel op de juiste manier te gebruiken in het handboek kunnen onderstaande vragen je helpen, dus …..

Opdracht 2 : Geef antwoord op deze onderstaande vragen:

1.     Je hebt deze wetenschappelijke literatuur gezocht en geselecteerd met als doel argumentatie/informatie te geven mbt a of b

a.     Thema workshop: Het beeld van ouderen ten aanzien van beeldbellen

b.    Inhoud: Ik wil het onderzoek gebruiken om meer inzicht te krijgen over de toegevoegde waarde van beeldbellen onder ouderen. Hierbij wil ik ook kijken naar hun houding tegenover beeldbellen.

Dit onderzoek laat wat de mening van ouderen is ten aanzien van beeldbellen.

 

2.     Screen de titel en het abstract van het artikel om te kijken of de informatie die je nodig hebt om je doel zoals geformuleerd bij vraag 1 te bereiken ook daadwerkelijk bereikt kan worden met behulp van dit artikel.  

Wanneer ik het abstract van het artikel doorgelezen heb zie ik hier dat er in dit rapport ook aandacht wordt besteed aan ouderen en beeldbellen en hun mening hier over. Dit rapport is hierdoor bruikbaar voor mijn

3.     Wat is in grote lijnen de conclusie van het artikel/rapport?

            Waar vind je conclusie terug in artikel/rapport? Pagina 34

Formuleer in eigen woorden. Beeldbellen heeft een positieve invloed op de ouderen. Zij ervaren dit zelf ook als een toevoeging op hun sociaal leven.

4.     Lees in de inleiding de achtergrondinformatie over het onderzoek/ rapport.

            Wat is de aanleiding van het onderzoek/rapport?

Er zijn veel projecten met beeldbellen gestart. Maar is dit nou ook echt wenselijk. Bij dit onderzoek wordt onderzocht of beeldbellen ook het gewenste effect oplevert, en of het gewenst is om met beeldbellen door te gaan.

            Waar wil men antwoord op hebben?

Hoofdvraag: In hoeverre heeft beeldbellen meerwaarde voor verschillende doelgroepen: de zorgvrager, de formele en de informele zorgverlener onder de coördinatie van MCC Flevoland?

           

Waarom is dit onderzoek relevant volgens auteurs ?

omdat technologie een steeds grotere rol speelt binnen de zorg wordt hier onderzocht of beeldbellen ook bijdraagt aan een efficiëntere zorg. De zorg in Nederland moet namelijk steeds goedkoper georganiseerd worden in verband met de bezuinigingen. Bij dit onderzoek wordt ook gekeken of de deelnemende personen beeldbellen positief ervaren.

 

            Hoe kan je de informatie gebruiken in jullie handboek (zie ook vraag 1)?

In het onderzoek wordt ook aandacht besteed aan de ervaring van ouderen met beeldbellen en hoe zij met beeldbellen verder willen gaan. Deze informatie heft ook betrekking op de visie van ouderen ten opzichte van beeldbellen. Deze informatie sluit dus goed aan op de informatie die wij nodig hebben voor ons handboek.

5.     Wat is de waarde van het onderzoek/rapport?     

            Wat voor soort onderzoek is het?

Dit is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd binnen de zorg.

            Hoeveel deelnemers deden mee?

Aan dit onderzoek deden meerdere mensen mee. Voor ons zijn alleen de ouderen die aan dit onderzoek mee deden relevant. Deze groep bestond uit 3 personen wat niet erg groot is.

 

aan dit onderzoek deden ouderen mensen mee die nog thuiswonend zijn. Lichamelijke beperkingen die twee van de ouderen ervaren in het dagelijks leven zijn: hartproblemen en reuma). Eén van deze ouderen ontvangt hiervoor thuiszorg, daarnaast wonen allen in een eengezinswoning.

            Wie konden niet meedoen(exclusiecriteria)

            Overige mensen

            EVt  Welke meetinstrumenten zijn gebruikt?(uitkomsten onderzoek…)

            Voor dit onderzoek zijn interviews afgenomen bij de deelnemende personen

Bepaal de validiteit en betrouwbaarheid van het onderzoek aan de hand van bovenstaande antwoorden.

De informatie uit het rapport is wel betrouwbaar, maar niet echt valide. Er zijn maar drie ouderen die aan dit onderzoek meegedaan hebben. Hierdoor kun je geen oordeel geven over de oudere in het algemeen.

      6.   Wat is de grootte van het gevonden resultaat?

Zijn de resultaten klinisch relevant voor de doelgroep waar jullie handboek /workshop over gaat?          Deze resutaten zijn klinisch wel relevant voor onze doelgroep. Onze workshop gaat namelijk over de houding van ouderen ten aanzien van beeldbellen. Dit rapport schets dat ouderen beeldbellen positief ervaren.

Samenvattend:

7.     Wat is het belang van het artikel m.b.t. je workshop, is er vb voldoende klinische relevantie voor de oudere en is de informatie vanuit een multidisciplinaire invalshoek/ manier van werken gegeven, of vanuit 1 discipline?

Dit artikel is relevant voor ons onderzoek en heeft ook te maken met een multidisciplinaire manier van werken. Deze manier van werken heeft betrekking op zowel de gezondheidszorgtechnoloog, de fysiotherapeut en de verpleegkundige.

 

Opdracht 3 : Je schrijft in concept het bijhorende deel van dit handboek met de verwijzing naar het artikel dat je bestudeerd hebt.

(Let op correcte verwijzingen in APA- stijl) (zie BB voor indeling handboek en APA document)

Problematiek:

Er worden in de zorg allerlei initiatieven bedacht waarbij ouderen met technologie moeten gaan werken. Een voorbeeld hiervan is het steeds populairder wordende beeldbellen. Zulke innovaties worden vaak door de organisatie bedacht met als achterliggend doel goedkopere zorg te leveren. De vraag is nu hoe kijken ouderen nou tegen de technologie van beeldbellen aan?

 

Ervaringen:

Uit onderzoek blijkt dat ouderen beeldbellen niet als vervelend of moeilijk ervaren. Zij zeggen dat beeldbellen een toegevoegde waarde heeft op hun sociale leven. Ze zeggen dat beeldbellen een leuke aanvulling en het voorkomt het gevoel van eenzaamheid door het alleen zijn, of het hebben van een klein sociaal netwerk. (kolk & mekelenkamp, 2013). Met gebruik van beeldbellen kun je ook echt zien hoe het met iemand gaat. Dit is iets waar de ouderen waarde aan hechten.

Wanner de ouderen personen gevraagd werden naar verbeterpunten werden hierbij het beeld en geluid genoemd. Dit probleem is te tackelen door de juiste device keuze. Ook werd er gezegd dat het bedienen van de computer voor ouderen af en toe moeilijk is. Ook hierbij is er weer de mogelijkheid om voor bijvoorbeeld een iPad te kiezen. Dit apparaat is namelijk een stuk eenvoudiger in gebruik.

Conclusie:

Alle ouderen op één na gaven voorafgaand aan het onderzoek geen verwachtingen te hebben over beeldbellen. Toch vonden alle ouderen die mee deden aan het onderzoek beeldbellen een toegevoegde waarde. Wel hoopte zij dat de kwaliteit van het beeldbellen omhoog zou gaan. Een mogelijke oorzaak van dit probleem kon zijn dat er gekozen was voor een computer met webcam. Dit werkt trager dan bijvoorbeeld een iPad. Van deze resultaten uitgaand kun je concluderen dat ouderen beeldbellen als fijn zullen ervaren, mits het goed werkt.

kolk, & mekelenkamp. (2013). de meerwaarde van beeldbellen. zwolle.

 

 

hier een link naar ons plan van aanpas. Hierin is te lezen wat de koppeling is tussen het thema van onze workshop en de Minor Active Ageing.

Workshop Plan van aanpak beeldbellen in de zorg.docx (356159)

persoonlijk ontwikkelingsplan

- tijdens de workshoplessen wil ik een activere houding aannemen dan ik gewend ben. Hiermee bedoel ik dat ik vaker het innitiatief ga nemen en mezelf er verantwoordelijk voor voel dat alles op tijd gedaan wordt.

- ook wil ik er aan werken om een discussie aan te gaan. Hiermee bedoel ik dat ik niet alles zomaar klakkeloos over moet nemen, maar eerst goed doorvragen waarom iemand een bepaalde keuze gemaakt heeft.

beoordelen van een handboek

hierbij hebben wij een ander handboek beoordeeld. Djit was van de projectgroep over de Rugfit methode.

Beoordeling workshop Active Ageing 2014

 

Workshop: groep rugfit

Beoordelaars: Ronald Daphne en Suzie

 

Organisatie (Totaal 10 pt)

 

¨  Studenten werken goed samen, bewaken voortgang, staan open voor feedback en verwerken feedback adequaat.

 

¨  Projectmanagement (goede planning en aanpak workshop-project)

 

Handboek  (Totaal 30 pt)

 

¨  Inhoud (20 pt)

-           Studenten laten zien kennis van zaken te hebben mbt onderwerp (AA+ Thema + workshop)

-           Kennis van zaken komt vanuit de opleiding/minor AA als ook vanuit eigen gevonden literatuur’

-           Er wordt verwezen naar recent krantenartikel/mediabericht, wetenschappelijk rapport en wetenschappelijk artikel en er wordt gebruik gemaakt van ervaringen van de doelgroep (ouderen, zorgprofessionals, gemeenten)

 

-   Geen inhoudsopgave en inleiding

-   Goede verwijzingen bij uitleg thema/relevantie

-   Let op met spaties

-   De gegeven informatie is goed en duidelijk

-   Let wel op het kopje rapportage hieronder

 

 

 

 

 

 

 

¨  Rapportage (10 pt)

-           Goede opbouw (samenvatting, inleiding, methode/werkvorm, literatuurlijst etc)

-           Nederlands (spelling, grammatica, leesbaarheid)

-           Lay out (verzorgt, afbeeldingen, inhoudsopgave etc)

 

 

Workshop (Totaal 60 pt)

 

 

¨  Inhoud (30 pt)

-          Studenten laten zien kennis van zaken te hebben mbt onderwerp (AA+ Thema + workshop)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-           Kennis van zaken komt vanuit de opleiding/minor AA als ook vanuit eigen gevonden

            Literatuur

     

 

 

 

 

 

 

      -           Er wordt verwezen naar recent krantenartikel/mediabericht, minstens 10 andere bronnen (waarvan 5 wetenschappelijk rapport of wetenschappelijk artikel) en er wordt gebruik gemaakt van ervaringen van de doelgroep (ouderen, zorgprofessionals, gemeenten ontwikkelaar)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

¨  Uitvoering (30 pt)

 

 

-          Student presenteert zich als inhoudsdeskundige tijdens workshop

            Presentatietechnieken

            Begeleiding groepsopdrachten tijdens workshop (interactief niet alleen presentatie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-           Leerrendement voor deelnemers

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          Prikkelend / Wijze van presentatie

 

(origineel, weet boodschap goed en duidelijk over te brengen, boeit het publiek, maakt goed gebruik van evt media/technologie)

 

 

 

 

 

 

 

 

Eindbeoordeling workshop (0-60 ptn)            :

Eindbeoordeling handboek (0-30 ptn)            :

Eindbeoordeling organisatie(0-10ptn)            :

Totaal                                                                  :

Contact

Ronald Wevers

© 2015 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode